De drie gebouwen in het gebied de Kroon vormen samen de beëindiging van Weidevenne en markeren de overgang naar de Kop van West. Het hoogste punt van De Marquise markeert de overgangspositie tussen de binnenstad en Kop West als de beëindiging van de wijk Weidevenne. Zo wordt het gebouw herkenbaar op de schaal van de stad. Door de woningen als het ware ‘op te rollen’ binnen de contour van de door de stad gegeven bouwenveloppe werd een intiem openbaar pleintje gerealiseerd. Hierdoor ontstaat op natuurlijke wijze een subtiele overgang met de openbare ruimte.
De Marquise staat aan het Noordhollandsch Kanaal en met de voeten in het water. Een stoer en stevig gebouw en tegelijkertijd een licht gebouw. Daglicht vloeit er rijkelijk naar binnen en de buitenruimtes zijn riant.
op de website van Wonen in Marquise
Holland Park is ontworpen door Sjoerd Soeters in opdracht van Snippe Projecten BV en ligt in het noordoostelijk deel van het huidige Bergwijkpark Noord in Diemen, een kantorenwijk uit de jaren zeventig die gedomineerd wordt door leegstand. Hoewel het gebied goed ontsloten is voor de auto en het openbaar vervoer heeft het toch een geïsoleerde ligging. De spoordijk en de verhoogde ligging van de wegen zorgen er voor dat er weinig verbinding is met de omgeving. Daarnaast is het gebied buiten werktijden verlaten en niet aantrekkelijk om in te verblijven.
Om de wijk weer toekomst te geven wordt het gebied getransformeerd tot een stedelijk woon-werkgebied. Holland Park moet een ‘stedelijk dorp’ worden: passend bij de grootstedelijke infrastructuur zonder het karakter van het dorp Diemen te verliezen. Voor de uitwerking van Holland Park is niet, zoals in de huidige situatie, uitgegaan van losse bebouwing op verschillende kavels. In plaats van ‘gebouwen omgeven door ruimte’, is er gekozen voor ’ruimte omgeven door gebouwen’. Het plan is ontworpen als een reeks openbare ruimten en gemaatvoerd vanuit de beleving van de stedelijke ruimte. De ruimtes zijn compact en overzichtelijk waardoor ze een menselijke maat hebben en er een afwisselende beleving van de ruimte ontstaat. Door de bouwblokken niet in één materiaal, kleur, of architectonische taal te maken, maar ze op te knippen in een reeks van percelen en de rooilijnen te knikken, ontstaat er een beeld van verticale gevelvlakken, die in hun afwisseling er voor zorgen dat het bewegen door de openbare ruimte voor een reeks aan gevarieerde ervaringen zorgt. Het stedebouwkundig plan breidt ook de water- en groenstructuren aanzienlijk uit door onder andere de toevoeging van nieuwe grachten. Waar gewoonlijk straten rondom bouwblokken aanwezig zijn, wordt nu veel water gemaakt. Zo krimpt de openbare ruimte, wat resulteert in een concentratie van mensen op een beperkt oppervlak van kades en binnenhoven. Doordat veel appartementen direct aan het water liggen en niet vanuit straat of kade bereikbaar zijn, worden deze ontsloten vanuit de binnenhoven, die hierdoor een semi-openbaar karakter krijgen.
Net als bij Blok 20 en 21 en Blok 22 en 23 is Rijnboutt ook bij het ontwerp van Blok 18 en 19 nauw betrokken.
Voor Blok 18 heeft Rijnboutt een ontwerp van meerdere architecten verder uitgewerkt tot een blok met rijk gedetailleerde gevels en een prachtig groen binnenhof. Het uitgangspunt voor het architectonisch ontwerp was een klassieke driedeling: een basement, middendeel en beëindiging. Dit is voor de diverse panden op eigen wijze geïnterpreteerd en heeft geresulteerd in 19 unieke gevels. Rijnboutt tekende ook voor de vormgeving van het binnenterrein. Op zorgvuldige wijze zijn gemeenschappelijk groen en een aantal privé terrassen gecombineerd.
Blok 19 is de noordoostelijkste blok van het binnengebied bij Holland Park en behoort tot de kleinere blokken met 85 appartementen. Rijnboutt heeft net als bij blok 21 hier het hele ontwerp in handen gehad en is verantwoordelijk voor zowel de plattegronden als de gevels. Blok 19 staat wederom met drie zijden in het water en opent de blok zich naar de zuidkant waar zich ook ‘de watertrap’ bevindt. Hier kunnen bewoners dicht bij het water genieten van de zon en is er optimale bezonning en daglicht ook in het binnengebied. De gevels hebben verschillende uitstraling en laten zowel moderne, klassieke als industriële architectuurelementen zien. De driedeling van basement, middendeel en beëindiging is ook hier goed herkenbaar en op hedendaagse manier geïnterpreteerd. Er zijn op verschillende plekken verbijzonderingen te vinden bijvoorbeeld in de noordwesthoek door een erker en de deels naar het water verlaagde balkons. Dit draagt tot een gevarieerd straatbeeld bij.
Zie ook: www.hollandpark.nl
In het zuiden van Amstelveen, aan de weg Startbaan heeft Rijnboutt een woontoren ontworpen bestaande uit 103 appartementen gericht op de starters, doorstromers en tweeverdieners. Het plan maakt deel uit van een herontwikkeling van het gebied, waarbij bestaande kantoorpanden worden vervangen door woningen. Door de gunstige ligging nabij Schiphol en de A9 met bovendien goede openbaar vervoervoorzieningen in de buurt is de locatie aantrekkelijk voor mensen die bijvoorbeeld aan de Zuidas of op Schiphol werken. Ook het centrum van Amsterdam is binnen een half uur te bereiken met de auto of fiets.
Het ontwerp bestaat uit een getrapt volume met een klassieke opbouw van plint, middenstuk en kroon. Deze benadering krijgt een uniek karakter in de materialisering. De gevel bestaat uit donker genuanceerd metselwerk. Het middenstuk wordt gekenmerkt door lichte metselwerk banden, die het donkere metselwerk onderbreken. De top bestaat uit een gevel van donker metselwerk met verdiepingshoge kozijnen. Slanke balkons met glazen balustrades zorgen voor ruime buitenruimtes met een mooi uitzicht op de groene omgeving (ook ontworpen door Rijnboutt) en het omliggende water.
Aan de Warmoesstraat 44-50 staan vier panden met een hoge historische waarde. Zowel aan de Warmoesstraat als aan het natte Damrak zijn de panden onderdeel van het authentieke beeld van de middeleeuwse binnenstad van Amsterdam. Drie van de vier panden (Warmoesstraat 44, 46 en 50) zijn geclassificeerd als Rijksmonument. De panden waren tot voor kort in gebruik als politiebureau. In de jaren ’70 zijn de vier panden tijdens een grondige verbouwing en reconstructie samengevoegd tot één groot gebouw en ook dusdanig in gebruik.
Rijnboutt maakt een ontwerp voor transformatie van het voormalige politiebureau tot vier panden met 3 winkels en 26 woningen. De focus ligt op het herstellen en versterken van de historische waarde van de panden en het terugbrengen van de oorspronkelijke pandstructuur. Zo worden doorgebroken bouwmuren geheeld, binnenhoven in ere hersteld en gesloten ramen weer geopend. De plint aan de Warmoesstraat opent zich weer naar de straat door de realisatie van winkels en voordeuren voor de woningen. Door het weer actief maken van de plint en de toevoeging van dit programma geeft deze transformatie een kwaliteitsimpuls aan de Warmoesstraat.
Zonnehuis Theresia is een klein verpleeghuis met 6 kleinschalige woningen voor totaal 45 mensen met een psychogeriatrische aandoening en dagbesteding voor ouderen uit Ouderkerk aan de Amstel en omgeving. Er zijn een verder een tweetal woongebouwen met in totaal 62 zelfstandige woningen gerealiseerd.
Tot eind 2016 was het pand tussen de Oude Kerk en de Beurs van Berlage nog volop in gebruik als Politiebureau, maar wordt nu getransformeerd tot een winkel en woningen. Het pand, grenzend aan de Beursstraat, de smalle Paternostersteeg en de Warmoesstraat is in 1967 naar ontwerp van Arthur Staal gebouwd. In de jaren ‘90, toen het als Politiebureau in gebruik is genomen, is het flink verbouwd, zowel exterieur als interieur.
Rijnboutt heeft een ontwerp gemaakt voor de transformatie van Politiebureau naar een of twee winkels en 19 woningen. Door de voordeur voor de woningen en de toegang tot de winkels zowel aan de Beursstraat- als de Warmoesstraatzijde te plaatsen, wordt de plint geactiveerd en opent het gebouw zich naar de publieke ruimte. De woningen zijn verdeeld over twee entree’s en stijgpunten, van elkaar gescheiden door een nieuw lichthof in het gebouw. Het pand wordt geheel gerenoveerd en krijgt deels een nieuwe gevel. Door de renovatie van bestaande kwaliteiten en het toevoegen van nieuwe gebouwdelen, blijft het pand passen in de context van de middeleeuwse binnenstad van Amsterdam, maar krijgt het een eigentijds karakter. Naar verwachting wordt het project na de zomer van 2017 opgeleverd, tevens het eerst pand waarin het nieuwe woonconcept “HUT” wordt toegepast.
Op de plek van een verouderd kantoorpand, het voormalige Amstelveencollege aan de Startbaan in Amstelveen, zal een woongebouw met 140 appartementen ontstaan. Het parkeren wordt grondgebonden (gedeeltelijk overdekt) opgelost. Daarboven - op het dek - zal een binnentuin voor de bewoners worden aangelegd. Samen met het ernaast gelegen woongebouw ‘de Keizer’ zal het volume een nieuw accent aan de Startbaan / van der Hooplaan vormen. Het nieuwe gebouw met naam ‘de Connectie’ is hierbij de schakel naar de lagere bebouwing ‘GreenStart’ - grondgebonden woningen.
De Werf bij de Sluis in Muiden is een voormalige scheepswerf aan de westelijke monding van de Vecht. Het voornemen om te komen tot een herontwikkeling heeft geleid tot een stedenbouwkundig plan, dat onderdeel is van het Beeldkwaliteitsplan Schoutenwerf (2007). De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) heeft ingestemd met het stedenbouwkundig plan. In 2010 is op basis hiervan het bestemmingsplan vastgesteld voor de transformatie naar 51 woningen. Rijnboutt werkt sinds begin 2018 samen met Hosper (openbare ruimte) aan het integrale ontwerp voor deze locatie.
Holland Park is ontworpen door Sjoerd Soeters in opdracht van Snippe Projecten BV en ligt in het noordoostelijk deel van het huidige Bergwijkpark Noord in Diemen, een kantorenwijk uit de jaren zeventig die gedomineerd wordt door leegstand. Hoewel het gebied goed ontsloten is voor de auto en het openbaar vervoer heeft het toch een geïsoleerde ligging. De spoordijk en de verhoogde ligging van de wegen zorgen er voor dat er weinig verbinding is met de omgeving. Daarnaast is het gebied buiten werktijden verlaten en niet aantrekkelijk om in te verblijven.
Om de wijk weer toekomst te geven wordt het gebied getransformeerd tot een stedelijk woon-werkgebied. Holland Park moet een ‘stedelijk dorp’ worden: passend bij de grootstedelijke infrastructuur zonder het karakter van het dorp Diemen te verliezen. Voor de uitwerking van Holland Park is niet, zoals in de huidige situatie, uitgegaan van losse bebouwing op verschillende kavels. In plaats van ‘gebouwen omgeven door ruimte’, is er gekozen voor ’ruimte omgeven door gebouwen’. Het plan is ontworpen als een reeks openbare ruimten en gemaatvoerd vanuit de beleving van de stedelijke ruimte. De ruimtes zijn compact en overzichtelijk waardoor ze een menselijke maat hebben en er een afwisselende beleving van de ruimte ontstaat. Door de bouwblokken niet in één materiaal, kleur, of architectonische taal te maken, maar ze op te knippen in een reeks van percelen en de rooilijnen te knikken, ontstaat er een beeld van verticale gevelvlakken, die in hun afwisseling er voor zorgen dat het bewegen door de openbare ruimte voor een reeks aan gevarieerde ervaringen zorgt. Het stedebouwkundig plan breidt ook de water- en groenstructuren aanzienlijk uit door onder andere de toevoeging van nieuwe grachten. Waar gewoonlijk straten rondom bouwblokken aanwezig zijn, wordt nu veel water gemaakt. Zo krimpt de openbare ruimte, wat resulteert in een concentratie van mensen op een beperkt oppervlak van kades en binnenhoven. Doordat veel appartementen direct aan het water liggen en niet vanuit straat of kade bereikbaar zijn, worden deze ontsloten vanuit de binnenhoven, die hierdoor een semi-openbaar karakter krijgen.
Net als bij Blok 18 en 19 en Blok 22 en 23 is Rijnboutt ook bij het ontwerp van Blok 20 en 21 nauw betrokken.
Rijnboutt heeft voor Blok 20 het structuurplan ontworpen. Blok 20 heeft net als Blok 19 en 21 een extra opening op de zuidkant gekregen voor optimale bezonning en daglicht ook in het binnengebied. Zes gerenommeerde architecten hebben voor blok 20 de gevelontwerpen gemaakt. Hierdoor is een mooi woonblok ontstaan met veel variatie in de gevels als ook in de plattegronden.
Het appartementencomplex is vanuit Zuidoost gezien het eerste gebouw in het middengebied van Holland Park. De gebouwen in dit gebied staan met drie zijden in het water. Een ultiem grachtengevoel wordt hierdoor opgeroepen. De woongebouwen in het sfeervolle middengebied van Holland Park worden door water omringd en zijn te bereiken via bruggen en kades. Iedere woning heeft uitzicht op water, hoe fijn is dat! Rijnboutt heeft het ontwerp van Blok 21 gemaakt en is verantwoordelijk voor zowel de gevels als de plattegronden. Het belangrijkste uitgangspunt was het gevarieerde goed op elkaar afgestemde gevelbeeld dat zo kenmerkend is voor de Amsterdamse binnenstad. Ieder architect bij Rijnboutt heeft daarom een ander insteek gekozen: de één legt de nadruk op grote raampartijen die refereren aan oude pakhuizen en fabrieken, de ander kiest juist voor rust en een wat chiquer uitstraling door strakke witte gevels.
Op verzoek van Kroonenberg Groep had Rijnboutt het winkelcentrum een aantal jaren geleden al aangepakt, een ingreep die zich beperkte tot de gevel aan de Groest. De huidige transformatie is rigoureuzer. Die upgrading is met de opening van het nieuwe Hilvertshof een feit. Het ontwerp voor de metamorfose van het winkelcentrum richt zich in eerste instantie op de winkelroute, met bijzondere aandacht voor het interieur en de entree aan de belangrijkste winkelader van Hilversum, de Kerkstraat. Het vroegere wat onoverzichtelijke circuit met maar liefst zes ingangen, is met de komst van drie grotere winkelunits vereenvoudigd tot een circuit met drie ingangen, één vanuit elke straat (Zeedijk, Groest, Kerkstraat). Elke ingang leidt naar een overdekte passage, de passages komen samen op een intern ‘plein’ waar zich het centrale stijgpunt bevindt, een circuit van roltrappen dat alle verdiepingen met elkaar verbindt: van de winkelverdiepingen op -1, BG en +1 tot de parkeerdekken op +2 en +3. De reorganisatie van de winkelroute maakt het parkeerdek tot een centrale, vierde entree: van boven naar beneden. Met deze vierde entree zorgt het winkelen op aparte lagen niet voor een gebrek aan bezoekers op ‘de tweede laag’, een veel voorkomend probleem in meerlagige winkelcentra.
Behalve functioneel is de lagenstructuur ook vanuit de gewenste winkelbeleving aangepast. De eerste winkellaag is voor een deel verdwenen ten gunste van majestueuze, dubbelhoge winkelpassages vanuit de entrees Kerkstraat en Zeedijk. Met het openbreken van de vloeren komt er meer licht en ruimte in het interieur waarbij de eerdere zakelijke en hoekige vormgeving heeft plaatsgemaakt voor elegante curves en ronde vormen met veel glas.
Kroonenberg Groep en 3W New Development hebben samen gewerkt aan de revitalisering van winkelcentrum De Barones te Breda. Met deze revitalisering is De Barones weer klaargemaakt voor de komende decennia. De transformatie was ingrijpend en heeft de uitstraling van het centrum compleet veranderd. Er zijn onder meer winkelruimten samengevoegd, waardoor grotere units zijn ontstaan.
Kroonenberg Groep werd in 2005 eigenaar van De Barones dat in 1997 werd opgeleverd. Het winkelcentrum heeft sinds de opening een sterke marktpositie en grote aantrekkingskracht. Om deze belangrijke positie in een sterk verander(en)de retailmarkt te kunnen blijven bekleden, is besloten tot een grondige revitalisatie van het centrum.
De Barones is gelegen in het centrum van Breda, midden in het kern winkelgebied. Bekende grote huurders zijn onder andere Open32, H&M, The Sting, Etos, Hugo Boss, The Body Shop en Hudson’s Bay.
Holland Park ligt in het noordoostelijk deel van het huidige Bergwijkpark Noord in Diemen, een kantorenwijk uit de jaren zeventig die gedomineerd werd door leegstand. Hoewel het gebied goed ontsloten was voor de auto en het openbaar vervoer had het toch een geïsoleerde ligging. De spoordijk en de verhoogde ligging van de wegen zorgde dat er weinig verbinding was met de omgeving. Daarnaast was het gebied buiten werktijden verlaten en niet aantrekkelijk om in te verblijven.
Om de wijk weer toekomst te geven wordt het gebied getransformeerd tot een stedelijk woon-werkgebied. Holland Park moet een ‘stedelijk dorp’ worden: passend bij de grootstedelijke infrastructuur zonder het karakter van het dorp Diemen te verliezen. Voor de uitwerking van Holland Park is niet, zoals in de huidige situatie, uitgegaan van losse bebouwing op verschillende kavels. In plaats van ‘gebouwen omgeven door ruimte’, is er gekozen voor ’ruimte omgeven door gebouwen’.
Net als bij Blok 18 en 19 en Blok 20 en 21 is Rijnboutt ook bij het ontwerp van Blok 22 en 23 (de parkblokken) nauw betrokken.
Naast het woonprogramma worden in deze twee blokken ook commerciële ruimtes rond het plein gerealiseerd. En verder komen er twee woontorens, toren 22 en 23, van 15 bouwlagen hoog. Er zullen 305 appartementen ontstaan binnen de twee blokken die gedeeltelijk rondom de twee groene binnentuinen liggen die eveneens door Rijnboutt worden ontworpen. De oostgevels van de blokken bij de gracht worden in panden verdeeld die door verschillende gevelarchitecten worden ontworpen. Hierdoor ontstaat variatie in het gevelbeeld.
Het voormalig industriegebied op de kop van het Cruquiuseiland in Amsterdam wordt getransformeerd tot een levendige woon- en werkomgeving. Van origine opgesplitst in vier afzonderlijke bedrijfsterreinen is de huidige planvorming gericht op één samenhangende visie voor het hele gebied. Rijnbout tekent voor het integrale ontwerp van stedenbouw, buitenruimte en architectuur. Drie binnen het Raamwerk Openbare Ruimte (Buro Lubbers) geplaatste bouwblokken met sculpturale hoogteaccenten aan de kop, krijgen een pendant in een getrapt en autovrij plein aan het water waarop speels een vierde blok (Bedaux de Brouwer) alsook de herplaatste villa ‘De Werkmeester’ zijn gearrangeerd.
Het project de Vlondertuinen bestaat uit 66 grondgebonden woningen in de nieuwe woonwijk De Groote Wielen in ‘s-Hertogenbosch.
De woningen zijn rondom een openbaar toegankelijke hof op een kunstmatig eiland in het water georganiseerd. Ze hebben hun entree aan de hofzijde en de tuin met aanlegsteiger aan het water. Het hof of binnenterrein bestaat uit een groen hart met veel bomen en een aantal speelplekken. Ook zijn er ca. 130 parkeerplaatsen opgenomen op het terrein.
De ontwikkeling van De Vlondertuinen is in 2006 gestart als Aquamarijn: een appartementencomplex van acht woonlagen met 120 woningen en een parkeergarage. Als gevolg van de veranderde marktsituatie is gekozen voor herontwikkeling van dit plan. Na een uitgebreide markt- en consumentenonderzoek is een concept ontstaan, dat nauw aansluit bij de lokale vraag en past in de waterrijke wijk de Watertuinen. Dit heeft geresulteerd in het behoud van de woonfunctie binnen het bestemmingsplan, maar een overgang naar de ontwikkeling van eengezinswoningen.
De woningen variëren in oppervlakte, van 116 m2 tot en met 142 m2 gebruiksoppervlak, verdeeld over 3 verdiepingen. Elke woning heeft een ruime achtertuin met in het water een eigen aanlegsteiger. Aan de hofzijde heeft elke woning een berging.
Voor het verpleeghuis ‘Het Zonnehuis’ in Amstelveen is een compacter onderkomen gerealiseerd. Op het vrijgekomen terrein ontwierp Rijnboutt, in opdracht van De Nijs Care B.V. ca. 250 woningen en ca. 6.000 m² BVO multifunctioneel programma en een ondergrondse parkeergarage. Met dit programma wordt het Zonnehuisterrein een levendige omgeving waarin ouderen kunnen wonen, verblijven en, indien gewenst, gebruik kunnen maken van de aanwezige zorg.
Het HAKA gebouw is een GROOTHANDELSKANTOOR. In 1931-1932 gebouwd bedrijfsgebouw met graansilo en garage in opdracht van de Coöperatieve Groothandelsvereniging De Handelskamer (HAKA) naar een nieuw-zakelijk ontwerp van de architecten H.F. Mertens en J. Koeman, in nauwe samenwerking met HAKA-directeur J. Warmolts.
In 2009 is het HAKA gebouw bestemd tot een campus voor clean tech bedrijvigheid. Een ‘Living Lab’ voor bedrijven, instellingen en overheden die op het terrein van water en energie hun kennis en onderzoek bundelen
De opdracht bestaat uit het maken van een structuurontwerp en het vervaardigen van de omgevingsvergunning voor het gebouw als geheel om het vervolgens langzaam te laten groeien. De ingrepen in het gebouw op architectonisch, constructief en installatie technisch vlak refereren naar het historisch gebruik en de cultuurhistorische waarde van het gebouw. Er is sprake van een hoge mate van ontwerpintegratie. De basis ingrepen anticiperen op de te verwachtten exploitatiewaarde van het gebouw op lange termijn.
In 2010 is het gebouw gedeeltelijk in gebruik genomen. DoepelStrijkers Architecten uit Rotterdam ontwierp de tijdelijke inrichting op de begane grond. Doepel Strijkers heeft voor de realisatie van het interieur materiaal kringlopen op gebied en stadsschaal verkend.
Na verkoop door Vestia is Wessel de Jonge als architect geselecteerd voor de door de Dudok Groep beoogde transformatie.
Achter het huidige gebouw wordt een nieuw complex gebouwd met 48 plaatsen kleinschalig wonen voor mensen met dementie en circa 50 zorgwoningen. In de zorgwoningen zullen mensen zelfstandig huren en zorg krijgen op grond van een thuiszorgindicatie. De bewoners kunnen gebruik maken van het restaurant en de activiteitenruimten van de nieuwbouw. De ambitie is het realiseren van een leef- en werkomgeving waar mensen met plezier zelfstandig wonen of verblijven en de werknemers van de Zonnehuisgroep in staat zijn excellente zorg te verlenen.
Ontwerp voor een winkelgebouw aan de winkelstraat Marktlaan in Hoofddorp. Het gebouw is opgebouwd uit drie winkellagen met daarboven een laag voor ondersteunende functies zoals techniek, kantoor, opslag en kantine.
Herbestemming en renovatie van het voormalige hoofdkantoor van de ABN Amro aan het Rembrandtplein tot kantoren, horeca en retail. Totale oppervlakte na verbouwing ca. 42.500 m²
Woongebouw (65 woningen, variërend van type, waaronder 10 woonwerkwoningen) met fietsenstalling en parkeergarage (75 plaatsen), gelegen aan een openbare park. Deze opgave maakt onderdeel uit van de stedenbouwkundige herstructurering van Hoogvliet. Door de principiële doorsnede van het gebouw ten opzichte van de gegeven enveloppe ingrijpend te wijzigen, is een grotere expressie mogelijk, dit komt het gevoel te wonen in een park zeer ten goede.
Verdere uitwerking van blok B3 en C1 (afbeelding) binnen het in 2002 gewonnen stedenbouwkundige plan voor de Lloydpier. Blok B3, woningbouw, wordt samen met Klaus en Kaan, DP6 architectuurstudio en Geurst & Schulze uitgewerkt. Blok C1, eveneens woningbouw, samen met Klaus en Kaan en DP6 architectuurstudio. De parkeergarages worden uitgewerkt door Pieters Projectbureau bv.
Uitgangspunt voor het ontwerp van het kantoorgebouw was het stedenbouwkundig plan opgesteld door Rein Geurtsen voor het nieuwe centrum van IJsselmonde.
Dit plan heeft de primaire doelstelling: het maken van een intiem centraal gelegen plein, als het ware de nieuwe stedelijke huiskamer van IJsselmonde. Voor de nieuwbouw van het deelplan, een verzamelgebouw waar de kantoren van de deelgemeente, het CWI en de Sociale Dienst in gehuisvest zullen worden, is dit een blessing in “disguise.”
De beschikbare enveloppe voor het gebouw is de contramal van het plein en de beschikbare totale ruimte. Het is een diepe massa met een grote inpandigheid. Geen ideaal uitgangspunt voor een efficiënt en marktconform kantoorgebouw.
Rijnboutt heeft deze situatie als uitdaging aangegrepen: het ontwerp heeft vanaf het eerste moment wel iets weg gehad van een opgerolde slang. Het wordt geen standaard kantoorgebouw op een perifere werklocatie. Binnen het Masterplan vastgestelde volume is een zo efficiënt mogelijk kantoor gepositioneerd. Daardoor ontstaat er in de buik van het gebouw een verassende patio. Hier heerst rust. De materialen van de gevels en de inrichting van de patio ondersteunen het verschil in beleving tussen het drukke en stedelijke marktplein en de rust die de patio oproept. Aan deze patio bevinden zich alle publieksfuncties van de verschillende gebruikers. De patio en de daaromheen gelegen publieksruimten vervullen een zelfde rol als het stedelijke plein buiten: het is een ontmoetingsplek voor de inwoners van de deelgemeente IJsselmonde.
Het complex is opgebouwd uit drie losse bouwdelen. Het zuidblok bestaat uit een parkeerkelder met daarboven 28 seniorenwoningen. Het middenblok omvat een wijkcentrum met sociaal eetcafé, een kinderdagverblijf, een bibliotheek, een consultatiebureau, een sportzaal en een GOED (Gezondheidzorg Onder Een Dak). Op de begane grond van het noordblok komt een apotheek met daarboven 36 eenheden voor begeleid wonen.
Onderzoek naar een energieneutrale woontoren in het toekomstige Cascadepark in Almere, in opdracht van M.J. De Nijs Projectontwikkeling B.V. in samenwerking met Search en Van Rossum Raadgevende Ingenieurs.
Het ontwerp omvat entreevoorzieningen en de parkeergarage P23 (circa 600 parkeerplaatsen) onder de Bijlmerdreef. P23 is bekroond met de Stiftungspreis 2007 “Parking in Sensitive City Locations” van de Duitse Stichting “Lebendige Stadt”.
Prinsenhof is een complex met kantoren, woningen, een hotel en een parkeergarage aan de Prinses Beatrixlaan in Den Haag. Het maakt deel uit van het nieuw te ontwikkelen zakendistrict in het Beatrixkwartier in Den Haag. Als basis heeft het masterplan gediend van Joan Busquets, dat in workshopverband is uitgewerkt onder leiding van Kees Rijnboutt. De drie 70 meter hoge woontorens van Prinsenhof bevatten 207 appartementen. De 63 verschillende woningtypen variëren van twee- tot vijfkamerwoningen in een tot drie lagen ruim voorzien van uitzicht en zon. Daarnaast zijn in de plint een aantal woonwerkeenheden en een crèche opgenomen.
In opdracht van 3W Vastgoed te Maastricht en Bouwbedrijf Jongen te Landgraaf is intensief gewerkt aan het ontwerp voor de nieuwe huisvesting van het Centraal Bureau in Zuid Limburg. Zowel voor de locatie in Sittard als voor de locatie in Heerlen is een ontwerp gemaakt.
In een aantal ontwerpteam sessies is samen met EX Interiors en Michael van Gessel gewerkt aan het plan. Alle onderdelen uit het Request for Proposal CBS Zuid Limburg zijn met de betrokken adviseurs (KVMC te Dordrecht en Adviesbureau Tielemans te Eindhoven) verder uitgewerkt.
Het kantoorgebouw voor de Gemeentebelastingen Amsterdam en de Gemeentelijke Sociale Dienst bestaat uit twee delen, één zes verdiepingen hoog volume op de hoek van Bijlmerdreef en Flierbosdreef, waarin overwegend kantoorvertrekken (kantoor: 15.000 m²). Onder dit hoofdvolume bevindt zich een specifiek deel op voetgangersniveau met o.a. winkels (6.000 m²).